Kun hoito ei vastaa odotuksia – mitä voit tehdä?
Hoidon aloitus herättää usein toivon toipumisesta. Hoitoon kohdistuu ymmärrettävästi paljon odotuksia, ja jollekin se voi tuntua jopa viimeiseltä oljenkorrelta. Siksi onkin valtava pettymys, jos hoito ei vastaa näihin odotuksiin eikä apu ole sellaista kuin olisi toivonut. Tyytymättömyys hoitoon voi liittyä moniin tekijöihin, kuten odotuksiin, viestintään, hoitotuloksiin tai kohteluun.
Miten sitten kannattaa edetä, jos olet tyytymätön saamaasi hoitoon? Usein hyvä ensimmäinen askel on keskustella suoraan hoitohenkilökunnan, esimerkiksi hoitajan, lääkärin tai osastonhoitajan, kanssa. Voit pyytää selvitystä sinua koskevista hoitolinjauksista, lääkityksestä tai saamastasi kohtelusta. Avoin keskustelu auttaa usein tunnistamaan mahdolliset ongelmakohdat ja parantaa yhteistyötä potilaan ja hoitohenkilökunnan välillä. Keskustelun pohjaksi kannattaa pohtia, mitä itse odotat hoidoltasi ja miten voisit viestiä toiveistasi hoidostasi vastaaville ammattilaisille. On tärkeää muistaa, että sinun toipumisesi on hoidon keskiössä. Toisaalta terveydenhuollon palveluita ohjaa aina tarveharkinta, ja joskus voi joutua hyväksymään sen, ettei saakaan toivomaansa hoitoa.
Toisinaan voi käydä niin, että keskustelu hoitotahon kanssa ei tuota tulosta. Tällöin voit kääntyä potilasasiavastaavan puoleen. Hänen tehtäviinsä kuuluu neuvoa terveydenhuollon asiakkaita heidän oikeuksiinsa liittyvissä asioissa. Potilasasiavastaava löytyy jokaiselta hyvinvointialueelta ja muilta palveluntuottajilta.
Neuvonnan lisäksi potilasasiavastaava voi auttaa sinua laatimaan muistutuksen, kantelun tai potilasvahinkoilmoituksen. Muistutuksen voit tehdä suoraan hoitoyksikön johtajalle tai terveydenhuollosta vastaavalle henkilölle. Muistutuksessa kerrot, mihin olet tyytymätön ja mitä toivoisit tehtävän toisin. Toimintayksikön on annettava muistutukseen kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa.
Jos muistutus ei riitä tai jos kyseessä on vakava asia, voit tehdä kantelun sille viranomaiselle, joka vastaa palvelun valvonnasta. Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta vastaavat Valvira (vuoden 2026 alusta lähtien Lupa- ja valvontavirasto) ja aluehallintovirastot. Viranomainen arvioi, onko hoitosi toteutunut asianmukaisesti.
Jos epäilet kärsineesi vahinkoa hoidossasi tapahtuneen virheen vuoksi, voit tehdä potilasvahinkoilmoituksen. Voit saada potilasvakuutuskeskukselta ohjeita ilmoituksen tekemisen tueksi.
Turhautumista on vaikea välttää, kun hoito ei vastaa odotuksia eikä toipuminen etene toivotulla tavalla. Hoitoon ja omaan sairauteen liittyvien tunteiden käsittelyyn voit saada apua Mielenterveyden keskusliiton Valoa-chatista, jossa voit keskustella ammattilaisen kanssa arkisin klo 12–15 ja vertaisen kanssa keskiviikkoisin ja torstaisin klo 18–20.
