Vuoden mielenterveysyhdistys löytyy Oulusta

Mielenterveyden keskusliiton Vuoden Pomppu 2024 -palkinto on myönnetty Mielenvireys ry:lle aktiivisesta ja laaja-alaisesta mielenterveystyöstä Oulussa ja eri puolilla Pohjois-Pohjanmaata, tänä syksynä esimerkiksi Iissä, Kempeleessä, Kuusamossa, Limingassa, Lumijoella, Pudasjärvellä, Utajärvellä ja Vaalassa.

Mielenterveyden keskusliitto jakaa Vuoden Pomppu -palkinnon vuosittain jäsenyhteisölleen tunnustuksena edistyksellisestä mielenterveystyöstä. Palkinnon myöntämisperusteissa korostetaan toiminnan monipuolisuutta, muuntautumis-, yhteistyö- ja vaikuttamiskykyä ja sulautumista osaksi ympäröivää yhteisöä.

Mielenvireys keskittää toimintansa erityisesti keski-ikäisiin ja ikääntyneisiin, mielenterveysongelmia itse kohdanneisiin tai omasta mielen hyvinvoinnista muuten kiinnostuneisiin ihmisiin. Myös ikähaitarin toisen ääripään ongelmat näkyvät selvästi.

”Suurin pulma on hoitoon pääsy. Käytännössä painopistettä ei ole saatu siirrettyä ennaltaehkäisevään työhön ja varhaiseen tukemiseen, vaan joudutaan hakemaan apua erikoissairaanhoidosta, joka tukkeutuu”, sanoo puheenjohtaja Anna-Liisa Lämsä.

”Nuoret eivät todellakaan pääse hoitoon ajoissa. Heidän vanhempansa tai muu lähipiiri soittavat usein meille ja kysyvät, mitä nuoren hyväksi voisi tehdä”, kertoo toiminnanjohtaja Aija Syväkangas.

Ikääntyneempien huolista kärkeen ovat nousseet sekä taloudellinen että sosiaalinen selviytyminen.

”Jos ei ole sosiaalisia verkostoja, ei ole tunnetta merkityksellisyydestä. Ystävyyssuhteet ja muu sosiaalinen verkosto kannattelevat sekä nuorta että vanhaa. Jäsenpalautteen mukaan yhdistyksestä on löytynyt sopiva viiteryhmä, ja se on ratkaissut mukaan tulemisen”, Syväkangas sanoo.

Hyvinvointitreffeistä uutta tukea omaan kuntaan

Haasteisiin on alettu vastata tänä syksynä uudella tavalla. Mielenvireys kumppaneineen järjestää 44 Hyvinvointitreffit eri puolilla maakuntaa ja verkossa. Tavoitteena on poistaa mielenterveysongelmiin liitettyä häpeäleimaa eli stigmaa ja perustaa kuntiin vapaaehtoisten vetämiä mielen hyvinvoinnin ryhmiä.

Treffeille ovat tervetulleita niin erilaisten yhdistysten jäsenet kuin eri alojen ammattilaisetkin. Luvassa on luento ja työpaja, jossa tehdään yhteinen työkirja työpajan teemasta: elämäntaidoista, tunnemuistoista, luonnon merkityksestä mielenterveydelle tai omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta.

Treffit on jo sovittu 9 paikkakunnalle ja toiveita on tullut muualtakin. Anna-Liisa Lämsän mukaan tavoitteena on pitää huolta koko maakunnasta, sillä ihmisten arkea tukevia ja hyvinvointipalveluja täydentäviä kolmannen sektorin toimijoita ei joka kunnasta löydy.

Kokemuskirjasto sotealan oppilaitoksiin

Mielenvireys on järjestänyt pitkään kokemuskirjastoja, joissa on voinut ”lainata” ihmisen kertomaan oman sairastumisen ja toipumisen tarinansa. Nykyisin suosittuja kokemuskirjastoja järjestetään myös verkossa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille yhdessä oppilaitosten kanssa. Kokemusasiantuntijalta saa myös kysellä, ja tänä vuonna eniten on kiinnostanut erityisherkkyys.

Yhdistys järjestää Mielenterveyden ensiapu -koulutuksia sekä eri alojen ammattilaisille että muuten aiheesta kiinnostuneille. Maksullisissa koulutuksissa opiskellaan mm. sitä, miten kohdata ihmisiä, joilla on omia mielenterveyden ongelmia.

Oulun kohtaamispaikassa on tarjolla monenlaisia vertaisryhmiä esimerkiksi adhd:sta, erityisherkkyydestä, masennuksesta ja kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä sekä harrasteryhmiä keskustelun, karaoken ja lautapelien merkeissä. Yhdistyksen tiloissa kokoontuvat myös muiden tahojen järjestämät ryhmät, joissa yhteisenä teemana on mielen hyvinvoinnin tuki.

Kuvassa Mielenvireyden toiminnanjohtaja Aija Syväkangas ja puheenjohtaja Anna-Liisa Lämsä. Kuva: Nina Tuittu.

Mielenvireys numeroina:

• 300 jäsentä
  • 2500 kävijää vuodessa
  • perustettu 1970

Kuuntele:
Radio Pooki haastattelee Anna-Liisa Lämsää Vuoden Pomppu 2024 voiton johdosta.

Mielenvireyden verkkosivut:

Mielenvireys Facebookissa: