Uusi verkkokurssi ahdistuksesta vastaa kokemustiedon tarpeeseen

Mielenterveyden keskusliiton uudella Ahdistus kuin usvainen suo -verkkokurssilla käsitellään laajasti monenlaista ahdistusta ja opitaan, miltä se tuntuu ja miten siitä selviää. Ahdistuneisuushäiriöt ovat yleisiä ja pandemia-aika on entisestään lisännyt ahdistuneisuutta. Kokemustiedolle on selkeä kysyntä.

Ahdistus kuin usvainen suo – ennakkomaistiaisia kurssista

Toista video YouTubessa (aukeaa uuteen välilehteen)

On outo olo. Pala nousee kurkkuun. Päässä humisee. Sydän hakkaa. Kuumottaa. Muun muassa tältä ahdistus voi tuntua. Ahdistuksen tuntemukset ovat yleisiä ja elämänsä aikana joka viides suomalainen sairastuu johonkin ahdistuneisuushäiriöön. Mielenterveyden keskusliiton verkkokurssilla kuuluu niiden ihmisten ääni, jotka ovat itse kokeneet ahdistusta. He kertovat, miten ahdistuksen kanssa selviää ja mikä heitä on auttanut.

– Kukaan muu ei osaa kertoa ahdistuksesta tai paniikkihäiriöstä kuten henkilö, jolle kokemus on omakohtainen ja joka tietää, miltä tuntuu, kun kaupan kassalla silmissä sumenee, sanoo koulutus- ja markkinointikoordinaattori Riitta Hämäläinen Mielenterveyden keskusliitosta.

Faktatiedon lisäksi kurssilla avataan ahdistusta ja sen kanssa elämistä sisältäpäin. Lukuisat ihmiset ovat kurssia varten esimerkiksi piirtäneet sen, miltä heistä tuntuu ahdistus tai se hetki, kun tunne hieman hälvenee.

Moni etsii keinoja ahdistuksen kanssa selviämiseen

Koronapandemia on tuonut ihmisten elämään paljon epävarmuutta, ja pandemia-ajan vaikutukset mielenterveyteen ovat jo nähtävissä. Moni ihminen etsii välineitä ahdistuksen käsittelyyn. Verkkokurssilla käydään läpi ahdistuksen taustasyitä, auttavia keinoja ja taitoja sekä asioita, jotka ovat tuoneet toivoa.

Kurssilla käsitellään erilaisia ahdistuneisuushäiriöitä kuten paniikkihäiriötä, yleistynyttä ahdistuneisuushäiriötä, OCD:tä eli pakko-oireista häiriötä ja sosiaalisten tilanteiden sekä julkisten paikkojen pelkoa.

– Ahdistuneisuushäiriöitä on paljon ja ne ovat aika erilaisia keskenään. Koska häiriöt ovat niin yleisiä, niin moni tietää niistä jo paljon, mutta kokemukseen perustuvaa tietoa vielä kaivataan, sanoo kehittäjä Päivi Rissanen Mielenterveyden keskusliitosta.

Tieto ja toivo auttavat jaksamaan

Kurssilla halutaan lisätä ymmärrystä siitä, mitä ahdistus tarkoittaa sitä kokevalle sekä tarjota nyt ahdistusoireita elämässään kohtaaville tietoa ahdistuksesta ja kokemus siitä, että he eivät ole yksin.

– Ihminen, jolla on epämääräisen paha olo, saattaa miettiä, että ovatko omat tuntemukset normaaleita tai sellainen henkilö, jolla on diagnosoitu joku häiriö, voi kaivata vertaistukea. Kokemuspohjainen tieto siitä, miltä ahdistus tuntuu ja miten sen kanssa voi selvitä, tarjoaa vertaistukea ja toivoa, Rissanen pohtii.

30.11. alkava Ahdistus kuin usvainen suo -verkkokurssi on neljäs osa itseopiskelukurssien sarjaa. Itseopiskeltavan kurssin voi aloittaa milloin vain ja opiskella omaan tahtiin. Se on avoin kaikille, jotka pohtivat elämässään ahdistusta, oli kyseessä sitten omakohtainen kokemus, ahdistuneen läheinen tai ahdistusta työssään kohtaava ammattilainen. Kurssi on herättänyt paljon kiinnostusta jo ennakkoon ja ilmoittautuneita on jo runsaasti.

Muut itseopiskeltavat verkkokurssit ovat:

Ahdistus kuin usvainen suo – ilmoittaudu tästä. Hae kurssin nimellä.

Riitta Hämäläinen, koulutus- ja markkinointikoordinaattori, Mielenterveyden keskusliitto, 050 5299 729