Uskalla kurkistaa nuoren sielunelämään
Tutustumalla mielenterveysongelmia kokeneiden nuorten omiin kokemuksiin voi aikuiselle avautua täysin uudenlainen maailma, kirjoittaa kouluttaja ja hankekoordinaattori Tarja Tikkanen Mielenterveyden keskusliitosta.
Nuoren elämässä tapahtuu kerralla paljon. Moni alkaa opiskelun ohella rakentaa konkreettisesti omaa elämäänsä. Muutto pois kotoa vahvistaa itsenäistymistä. Täytyy opetella ruuanlaittoa, sähkösopimuksen tekoa, talousasioita ja ihmissuhdetaitoja. Eivätkä nämä ole vähäpätöisiä asioita.
Nuorena on luonnollista kokea ahdistusta siitä, miten omaa arkea oppii pyörittämään – varsinkin, jos rinnalla ei ole kulkemassa turvallista aikuista. Silloin muun muassa opettajien rooli korostuu. Joissain tapauksissa opettaja voi olla ainut turvallinen aikuinen nuoren elämässä. Opiskelijalle riittää, että opettaja on empaattinen ihminen, johon voi luottaa.
Opiskelijoiden kokemuksiin tutustuminen kannattaa
Me Mielenterveyden keskusliitossa olemme rakentaneet yhdessä kokemusasiantuntijoiden kanssa maksuttomia ja kaikille avoimia itseopiskeltavia verkkokursseja, jotka tarjoavat tukea monenlaisiin pulmiin. Teemoina kursseilla ovat opintojumi, työelämä, ahdistus, masennus ja traumat. Kursseille pääsee mukaan koska vain ja niitä voi käydä läpi omaan tahtiin. Nyt näihin kursseihin pääsee tutustumaan myös osana Mielihyvin duunissa -hanketta.
Vaikka kurssit on suunnattu erityisesti mielenterveysongelmia itse kokeneille ihmisille, kannattaa niihin tutustua myös nuorten kanssa työskentelevien aikuisten. Esimerkiksi Opinnot kuin loputon pitäisi -kurssi voi tarjota kurkistuksen opiskelijan sielunelämään ja auttaa ymmärtämään nuorta paremmin.
Aikuisten ja nuorten elämäntilanteet eroavat toisistaan usein suuresti. Tutustumalla mielenterveysongelmia kokeneiden nuorten omiin kokemuksiin voi aikuiselle avautua täysin uudenlainen maailma.
Yhteiskunnallista muutosta tarvitaan
Kelan tuore tilasto suomalaisten pitkistä sairauspoissaoloista on karua luettavaa. Mielenterveyssyistä johtuneet sairauspoissaolot ovat jatkaneet kasvuaan, ja trendi on erityisen huolestuttava nuorten aikuisten kohdalla.
Olen seurannut työssäni myös opettajien työtahtia ja tapaa tehdä töitä. Ei ole ihme, ettei jaksamista tai aikaa nuorten kohtaamiselle ole tarpeeksi. Ongelman juuret ovat yhteiskunnallisella tasolla. Vallitseva tehokkuuden vaatimus näkyy laajasti työelämässä, myös oppilaitoksissa. Se aiheuttaa ilmapiiriä, jossa lopulta kenenkään ei ole hyvä työskennellä tai opiskella. Kehä olisi tärkeä katkaista.
Yhteiskunnassamme pitäisi ottaa nämä signaalit vakavasti – tutkimuksia ja tilastoja ei tehdä huvikseen. Nuoret ja opiskelijat ansaitsevat jaksavia ja empaattisia aikuisia elämäänsä. Ja opettajat ansaitsevat sellaisen työelämän, jossa on tilaa olla jaksava ja empaattinen aikuinen.
Tarja Tikkanen
Kirjoittaja on Mielenterveyden keskusliiton kouluttaja, joka työskentelee tällä hetkellä hankekoordinaattorina Mielihyvin duunissa -hankkeessa. Blogi on julkaistu alun perin hankkeen verkkosivuilla www.mielihyvinduunissa.fi.
Lisätietoa
Mielihyvin duunissa -hanketta hallinnoi Silta-Valmennusyhdistys ja sen osatoteuttajia ovat Diakonia-ammattikorkeakoulu, Kuntoutussäätiö, Mielenterveyden keskusliitto, Tampereen ammattikorkeakoulu, Valo-Valmennusyhdistys, Vaasan yliopisto ja Väestöliiton Hyvinvointi Oy.
Hankkeen rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö EU:n elpymis- ja palautumistukivälineestä (RRF) osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa, jolla tuetaan hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. Hanke on käynnissä 1.9.2023–31.3.2025.