Liiton vertaistukipalvelut muuttuvat
Mielenterveyden keskusliiton vertaistukipalvelujen muutos alkaa kesällä. Vertaistuen palkkiopohjaiset tehtävät päättyvät ja vapaaehtoisten vertaistukijoiden rekrytointi alkaa. Samalla vertaistukipuhelin ja Valoa-chatin vertaispäivystys jäävät porrastetusti tauolle.
Liitto on maksanut tähän asti maksanut tehtäväkohtaisia palkkioita sekä vertaistukea tarjoaville että kokemusasiantuntijana toimiville. Syksystä alkaen vertaistukitehtävät pohjautuvat vapaaehtoisuuteen, ja kokemusasiantuntemusta vaativista tehtävistä maksetaan edelleen tehtäväkohtainen palkkio.
Käytännössä liiton vertaistukipuhelin päivystää normaalisti arkisin kesäkuun loppuun asti. Valoa-chatissa vertaiset päivystävät heinäkuun loppuun. Tämän jälkeen vertaistukipalvelut jäävät tauolle ja ne avataan porrastetusti uudestaan syksyn aikana, kun vapaaehtoisia on rekrytoitu ja koulutettu riittävästi.
Mielenterveysalan ammattilaiset vastaavat neuvontapuhelimessa ja Valoa-chatissa kuten ennenkin.
Muutoksen taustalla ovat sekä rahoittajan (STEA) linjaukset, vertaistukipalvelujen laajentamisen tarve että toiminnan kehittäminen vastaamaan paremmin tärkeimpiä tavoitteita.
Lue muutoksen kysymykset ja vastaukset:
Vertaistukipalvelujen muutos 2021-05-27
Lisätietoja:
Olavi Sydänmaanlakka, toiminnanjohtaja, puh. 050 363 9920
Kimmo Hane, kuntoutuspäällikkö, kimmo.hane@mtkl.fi, puh. 050 599 6519