Häpeä pois kypärästä -kampanja
Mielenterveyden keskusliitto, Mestis ja Louhos Digital haluavat yhdessä normalisoida mielenterveyden ongelmia. Kampanjalla halutaan tavoittaa erityisesti syrjäytymisvaarassa olevat ihmiset ja kannustaa hakemaan apua ajoissa. Mestis-alueilla asuu 1,3 miljoonaa suomalaista, joten yhteistyö on merkittävä Mielenterveyden keskusliitolle.
Mielenterveyden keskusliitto, Mestis ja Louhos Digital kampanjoivat yhdessä mielenterveysongelmien normalisoimiseksi ja vähentääkseen pandemia-aikana lisääntynyttä yksinäisyyttä. Häpeä pois kypärästä -kampanjalla levitetään tietoisuutta avun saamisesta ja myydään tukituotteita, joiden voitoista Mestis lahjoittaa puolet Mielenterveyden keskusliiton toimintaan, puolet ohjataan valitulle seurajoukkueelle.
Koronapandemia ja sen mukana tuomat rajoitustoimenpiteet tuovat haasteita jokaiselle. Pitkään jatkuva sairauden pelko, pelko työpaikan menettämisestä, epävarmuus ja erityisesti ihmisistä erillään oleminen vaikuttavat mieleen ja mielenterveyteen.
”Tuntuu, että näitä tunteita ei pääse kukaan pakoon, ja sellaisetkin ihmiset, jotka eivät ole koskaan ajatelleet omaa mielenterveyttä tai tunteneet yksinäisyyttä, ovat joutuneet työstämään näitä asioita. Mielenterveys ja mielenterveyden ongelmat ongelmat koskettavat meitä kaikkia, suoraan tai välillisesti”, pohtii Mielenterveyden keskusliiton vaikuttamisviestinnän asiantuntija Henna-Riikka Myrskylä.
78 % suomalaisista uskoo, että koronapandemia lisää mielenterveysongelmien määrää tulevaisuudessa.
Mestis ja Louhos Digital mukana kampanjassa suurella sydämellä
Korona on kurittanut myös Mestistä ja kampanjan startatessa helmikuun 2021 alussa sarjapelien jatkosta ei ole varmuutta. Jääkiekkoon ja joukkuepeleihin liittyy vahvasti yhteisöllisyys, joka pelaajilta on viety kokonaan pois. Yksinäisyys ei kosketa enää vain yksinäisiä. Kun emme voi olla yhdessä jäällä, tehdään se osoitteessa www.häpeäpoiskypärästä.fi
Mestis-alueilla asuu 1,3 miljoonaa suomalaista. Kampanjalla halutaan tavoittaa erityisesti syrjäytymisvaarassa olevat ihmiset ja kaikki, jotka miettivät, tarvitsisivatko apua. Jo tunne siitä, että kaikki ei ole kunnossa, on syy hakea ja saada apua. Apua mielenterveyden asioihin löydät Valoa-chatista ja Mielenterveyden keskusliiton neuvontapuhelimesta.
Vaikka ajat ovat vaikeat, meillä on toisemme ja meillä on toivo tulevaisuudesta. Kaikilla ei ole, toivokin on voinut kadota. Osoitetaan tukemme ja tsempataan poikkeusajan yli kaikki, jotka tarvitsevat tukea.
”Tämä on meidän tyylimme tehdä yhteiskuntavastuullista työtä. Eli aina ei tarvitse vain ohjata tiettyä summaa hyvään tarkoitukseen, vaan yritys voi lahjoittaa oman panoksensa myös työtunteina. Olemme antaneet valtavasti aikaamme ja osaamistamme tähän tärkeään kampanjaan, sillä haluamme olla mukana rakentamassa parempaa yhteiskuntaa tässä haastavassa korona-ajassa. Uskomme, että vain vastuullinen liiketoiminta on pitkällä tähtäimellä kannattavaa”, kertoo Louhos Digitalin sisältöjohtaja Petteri Poukka.
Kampanjan sivuille pääset tästä.
Mestis on Suomen jääkiekkoliiton ylin sarjataso, jossa pelataan nuorten pelaajien, seurojen, pienten paikkakuntien ja koko suomalaisen jääkiekon tulevaisuudesta. Mestis haluaa rakentaa jääkiekon uudenlaiselle arvopohjalle ja nostaa lajin vastuullisuutta.
Louhos Digital on energinen digitoimisto, jonka strategian tärkeimpiä palasia on vastuullisuus ja yksinäisyyden poistaminen. Louhos Digital toteuttaa kampanjaa yhteistyössä pro bonona.
Lisätietoa
Vaikuttamisviestinnän asiantuntija Henna-Riikka Myrskylä, etunimi.sukunimi@mtkl.fi