100-prosenttisesti rock – 100-prosenttisesti tukena
Radio Rockin ja Mielenterveyden keskusliiton yhteistyössä toteutettu Mielenterveyskuukausi saavutti kuukaudessa satojatuhansia mieskuuntelijoita, joita liitto ei olisi muuten tavoittanut.
”Mielenterveys ja miehet aiheena on ollut perinteisesti vaikea yhdistää. Rockin kaltainen kanava, jolla uskottavuus on vahva omassa porukassaan, voi vaikuttaa yhteiskunnallisiin asenteisiin nostamalla keskusteluun vähemmän porukassa puhuttuja aiheita ja normalisoida niitä”, kiittää Mielenterveyden keskusliiton vaikuttamisviestinnän asiantuntija Henna-Riikka Myrskylä.
Mielenterveyden keskusliiton ja Radio Rockin yhteistyön tavoitteena oli puhua avoimesti ja rohkaisevasti mielenterveyteen liittyvistä asioista, tuoda esiin mielenterveysongelmia kokeneiden ääni, tavoittaa erityisesti mieskuuntelijoita ja vahvistaa viestiä siitä, että mielenterveyden ongelmia ei tarvitse hävetä. Kaikissa mielenterveyden ongelmissa tehokas apu on mahdollisimman varhainen hoidon saanti.
Mielenterveysasiat eivät välttämättä ole sellainen aihe, jonka tiedon pariin miehet varsinaisesti hakeutuisivat vapaa-ajallaan. Siksi pidän radiota erittäin tehokkaana välineenä välittää tietoa lyhyinä tietoiskuina – vähän kerrallaan, mutta tietoisuuteen hiipivästi.
Mielenterveydestä ei ole tapana puhua niitä näitä, ennen kuin joku lähipiirissä sairastuu, eikä välttämättä silloinkaan. Jokainen kerta, kun mielenterveydestä puhutaan, se lisää tietoisuutta ja madaltaa kynnystä hakea apua silloin, kun mieli ei voi hyvin.
Vuosittain 1,5 prosenttia suomalaisista sairastuu johonkin mielenterveyden häiriöön ja joka viides suomalainen sairastaa jotakin mielenterveyden häiriötä. 33 prosenttia mielenterveysongelmia kokeneista kertoo hävenneensä hoitoon hakeutumista.
Myrskylän mukaan on tärkeää, että isot yritystoimijat tunnistaisivat vahvuutensa ja alkaisivat käyttää enemmän voimiaan yhteiskunnallisesti merkittävien asioiden parissa:
”Yhteistyömme on malliesimerkki siitä, miten meille haastava asia, eli työssäkäyvien miesten tavoittaminen, voidaan ratkaista yhteistyön avulla. Vuosi 2020 on ollut kaikille raskas ja mielenterveysasiat koskettavat yhä laajempaa ryhmää. Tietoisuuden levittäminen, jotta ihmiset hakisivat apua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, on ensisijaisen tärkeää.”
Tietoisuuden lisääminen vähentää stigmaa ja parantaa hoitoon hakeutumista
Radio Rockilla kuultiin marraskuun aikana mielenterveysongelmia kokeneiden ajatuksia esimerkiksi siitä, mikä oli se hetki, kun he itse ymmärsivät hakea apua. Teema sidottiin vahvasti tukemaan Mielenterveyden keskusliiton hallinnoimaa, marraskuussa vietettävää Mielenterveysviikkoa, jonka vuoden 2020 teemana oli Mistä tietää? Puhujien joukossa olivat mm. Herra Ylppö, Toni Wirtanen, Henri Alén, Touko Aalto sekä Mikko Toiviainen. Radio Rock valmisti kampanjaa varten 42 erilaista äänispottia, jossa levitettiin tietoa mielenterveysongelmista ja avun saamisesta.
Lisäksi Radio Rock toteutti yhteistyössä Mielenterveyden keskusliiton kanssa Suplassa julkaistun podcast-sarjan mielenterveysteeman ympärille. Jone Nikulan luotsaamassa podcast-sarjassa keskustellaan mielenterveyden aiheista asiantuntijoiden ja kokemusasiantuntijoiden kanssa, ja podcastit ovat kuunneltavissa täällä.
”Uskon, että kampanja vaikuttaa merkittävästi monen miehen elämään tulevaisuudessa: Joka viides suomalainen sairastaa jotakin mielenterveyden häiriötä, joten aihe tulee todennäköisesti ajankohtaiseksi jossain vaiheessa jokaisen elämää, joko läheisen tai oman itsensä kautta. Kun hoitoon hakeutuu ajoissa, mielenterveysongelmat eivät pääse syvenemään, niitä on helpompi hoitaa ja työkyky saadaan palautettua nopeammin verrattuna myöhäiseen heräämiseen sairauden suhteen”, Myrskylä pohtii.
Radio Rock on Suomen kuunnelluin radiokanava 25–54 -vuotiaiden miesten keskuudessa, jonka viikkopeitto on 700 000 kuuntelijaa. Kampanjalla haluttiin tavoittaa erityisesti miehiä, jotka helposti jäävät yksin ongelmiensa kanssa. Radio Rock toteutti kampanjan Pro Bonona.
Haluatko tehdä yritysyhteistyötä Mielenterveyden keskusliiton kanssa? Ole yhteydessä Henna-Riikka Myrskylään, henna-riikka.myrskyla(a)mtkl.fi tai tue mielenterveystyötä lahjoittamalla.