Sekasin-chatille etsitään jatkomahdollisuuksia – nuorten avuntarve on suuri

SEKASIN_logo_pyöreä

 

Viikon 23.5.– 29.5.2016 aikana Ylen, Mielenterveyden keskusliiton, Suomen Mielenterveysseuran ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton yhdessä järjestämässä Sekasin247-chatissa nuorilla oli mahdollisuus keskustella huolistaan mielenterveyden ammattilaisten ja koulutettujen vapaaehtoisten kanssa.

Viikon aikana käytiin 1239 keskustelua, mutta halukkaita oli jonossa kymmenkertainen määrä, ja jotkut jonottivat jopa tunteja. Eniten keskustelijoita oli iltaisin klo 20–23, kun juuri mikään muu palvelu ei ole auki. Jonot kertovat nuorten suuresta tarpeesta puhua ja avun löytämisen vaikeudesta.

– Nuoret eivät hahmota tarjolla olevia palveluita, vaan tarvitsevat yhden kynnyksettömän kanavan, jonka kautta on helppo purkaa pahaa oloa ja löytää tarvittaessa palvelujen piiriin, sanoo kehitysjohtaja Teemu Tiensuu Mielenterveyden keskusliitosta.

Nuoret on mielenterveyden palveluissa kohdattava eri tavalla kuin aikuiset. Chatin suosio osoittaa, että ympärivuorokautinen kanava on toimiva väline. Suomessa nuorille suunnatut chat-palvelujen aukioloajat ovat rajoitetut. Muualla Euroopassa nuorille on yleensä tarjolla ympärivuorokautista keskustelumahdollisuutta.

– Tiedämme, että jokainen syrjäytynyt nuori maksaa Suomelle noin 1,2 miljoonaa euroa. Palvelun jatkamiseen tarvittaisiin noin puolen miljoonan vuosittainen investointi, kertoo Mielenterveysseuran toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Mielenterveyden keskusliitto, Mielenterveysseura ja Mannerheimin Lastensuojeluliitto kartoittavat nyt mahdollisuuksia ympärivuorokautisen nuortenpalvelun jatkamiseksi.

 

 

Jaa tämä sivu.Share on FacebookTweet about this on Twitter