« Takaisin

Askeleita arkeen 2017−2019

Liikunnalla on tutkitusti yhteys parempaan koettuun mielenterveyteen ja positiivisia vaikutuksia sekä psyykkiseen että fyysiseen hyvinvointiin. Askeleita arkeen -hankkeen tarkoituksena on aktivoida mielenterveyskuntoutujia kävelemään.

Kävelykoutsikoulutus

Mielenterveyden keskusliitto kouluttaa vertaisohjaajista kävelykoutseja, jotka motivoivat omien paikallisten mielenterveysyhdistyksiensä jäseniä kävelemään. Kävelykoutsikoulutus koostuu kävely- ja venyttelyvinkeistä sekä motivoinnista.

Vuonna 2017 järjestetään neljä alueellista koulutusta, joissa tavoite on kouluttaa yhteensä 30 kävelykoutsia. Koulutuksessa hyödynnetään paikallisten liikuntaseurojen tietotaitoa.

  • 25.8. Kulttuuri- ja yleisurheilupäivien yhteydessä, Seinäjoki
  • 25.10. Liikunta- ja kulttuurivastaavien koulutuksen yhteydessä, Laukaa
  • 3.10. Pohjanmaan seuturyhmän yhdistyskoulutuksen yhteydessä, Ylivieska
  • 1-2.12. Vertaisohjaajien Veturi-päivien yhteydessä, Laukaa

12 viikon kävelyohjelma

Askeleita arkeen -kävelykalenteri on 12 viikon kävelyohjelma, joka on vapaasti kaikkien käytössä.

  • Harjoitusohjelma kannustaa kävelyyn niitäkin ihmisiä, jotka liikkuvat vähän tai eivät ollenkaan.
  • Matalan kynnyksen kävelyharjoittelu onnistuu helposti yksin tai ryhmässä ilman kalliita välineitä.
  • Tavoitteena on tuoda kävely osaksi omaa arkea.

12 viikossa ehtii jo huomata liikunnan positiiviset vaikutukset psyykkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin. Askeleita arkeen -ohjelma antaa myös vinkkejä, miten omaa hyvinvointia voi edistää pienillä teoilla, esimerkiksi istumista tauottamalla.

Katso lisätietoja

Tulosta kalenteri A3- tai A4-kokoisena:

Askeleita A3

Askeleita A4

Tulosta kävelykalenteri:

Kävelykalenteri

Lataa kävelyohjelma mobiiliin

Kävelyohjelma on ladattavissa myös mobiilisovelluksena Android-puhelimille 11.1.2018 alkaen. Mobiilisovellus on suomenkielinen, ja sen voi ladata ilmaiseksi Google Play -kaupasta.

Ohjelman harjoitukset latautuvat sovellukseen viikko kerrallaan aina maanantaisin. Harjoituksen ajaksi voi laittaa kellon käyntiin ja lopussa kuitata päivän harjoituksen suoritetuksi. Kyseisen päivän harjoituksen voi kuitata vain sovellukseen laadittuna päivänä. Sovellus myös muistuttaa päivittäin, ettei päivän harjoitus unohtuisi ja jäisi tekemättä.

Sovellus antaa myös vinkkejä, miten omaa arkea voisi aktivoida muutenkin kuin kävelemällä sekä herättää pohtimaan omaa liikkumista ja liikunnan merkitystä fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin.

Lataa sovellus tästä

Hanketiedot

Kesto: 2017 -2019
Rahoittaja: Hanke on saanut tukea Opetus- ja kulttuuriministeriöltä
Materiaalit: Kävelykalenterin laati opinnäytetyönään Haaga-Helian ammattikorkeakoulusta liikunnanohjaajaksi valmistunut Heidi Hurskainen. Mobiilisovelluksen kehitti harjoittelutyönään Jyväskylän ammattikorkeakoulun ohjelmistotekniikan insinööriopiskelija Joonas Lähteinen.

Lisätietoja:

liikuntasihteeri Kati Rantonen, 046 920 6427, kati.rantonen (at) mtkl.fi

 

Twitter-12-viikon-kävelyohjelma (1)

Jaa tämä sivu.Share on FacebookTweet about this on Twitter