« Takaisin

Henkisen hyvinvoinnin viikko

Teema: Hyvää mieltä kävelemällä!

Henkisen hyvinvoinnin viikon teema yhdistää tänä vuonna fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin niin matalalla kynnyksellä kuin mahdollista. 25.4. – 1.5.2016 vietettävän viikon teema on Hyvää mieltä kävelemällä. Samalla liitto haastaa mielenterveysyhdistykset kisaan: katsotaan, saadaanko viikon aikana rikki 1000 kävelijän raja!

Kävely on edullinen liikuntamuoto, jota voi harrastaa missä ja milloin vain. Kävely vähentää stressiä sekä ahdistus- ja masennusoireita ja parantaa henkistä hyvinvointia. Säännöllinen kävely helpottaa nukahtamista, lieviä unihäiriöitä ja päiväväsymystä. Kävelystä hyötyy koko keho.

Kävely on lähes loputtomiin sovellettava liikuntamuoto. Kulttuurikävelyllä voi tutustua paikallisiin nähtävyyksiin, luontokävelyillä nauttia luonnon rauhasta ja kokoukset voi välillä järjestää palaverikävelyinä. Uusia ideoita syntyy varmasti helpommin kuin neuvottelupöydän ääressä! Kävelylenkkiä voi tehostaa nappaamalla sauvat mukaan ja arkiliikuntaan saa lisää tehoa nousemalla portaat hissiajelun sijasta.

Kannusta jäsenet kävelemään!

Henkisen hyvinvoinnin viikolla kannustamme jäseniä kävelemään mielenterveysyhdistyksiin. Pitkämatkalaiset voivat jäädä bussista pari pysäkkiä aiemmin pois tai jättää auton parkkiin vähän kauemmaksi. Jokaiselle yhdistykselle löytyy varmasti sopiva tapa osallistua kävelyhaasteeseen.

Yhdistys voi vaikka järjestää kävelytempauksen, sillä yhdessä on mukavampi kävellä. Tempaukseen voi pyytää mukaan yhteistyötahoja omalta paikkakunnalta. Yhteisen kävelyn voi päättää yhteiseen loppuverryttelyyn ja samalla jutella, miltä tuntui ja voisiko kävelystä kenties tulla tapa.

Pitäkää tukkimiehen kirjanpitoa siitä, montako eri jäsentä yhdistykseen saapuu viikon aikana kävellen. Ilmoita koko viikon kävelijämäärä maanantaina 2.5. joko Facebookissa MTKL yhdistysuutiset -sivulla tai liikuntasihteeri Kati Rantoselle (sähköposti kati.rantonen@mtkl.fi, tekstiviesti 046 920 6427). Katsotaan, saadaanko 1000 kävelijän raja rikki viikossa!

 

Kävely kannattaa – ota askel oman hyvinvointisi vuoksi jo tänään!

 

Terveysliikuntasuositus:

  • kestävyyskuntoa tulisi harjoittaa 2,5 tuntia viikossa
  • kävely sopii tähän erinomaisesti
  • tuntimäärän voi kerätä viikon mittaan eripituisista pätkistä
  • lisäksi tulisi harjoittaa lihaskuntoa ja liikehallintaa kahdesti viikossa
  • tähän sopivat esimerkiksi tanssi, kuntosali, venyttely

 

Kävelyn hyötyjä:

  • lisää energiankulutusta ja on siten oiva apu painonhallinnassa ruokavalion lisäksi
  • kohottaa sydän- ja verenkiertoelimistön kuntoa
  • säännöllisesti tehtynä vähentää vaaraa sairastua mm. tyypin 2 diabetekseen ja sydän- ja verisuonisairauksiin
  • hidastaa osteoporoosin kehittymistä
  • parantaa ja ylläpitää lihaskuntoa
  • varsinkin ikäihmiselle erinomainen keino pitää toimintakyky kunnossa

HHV_2016_Mtkl

 

 

 

 

 

 

 

 

Tulosta juliste tästä.

 

 

 

 

 

 

Jaa tämä sivu.Share on FacebookTweet about this on Twitter