Onko työtoverisi palamassa loppuun? Lue miten tunnistat oireet ja auta ajoissa!

Uupumus tulee hiipimällä, sitä ei aina huomaa itsekään.

Kokemusasiantuntija ja palkittu kouluttaja Kaj Collin tietää oman historiansa takia, millaista on palaa loppuun työelämässä. Kysyimme häneltä, millaisia tuntemuksia ja oireita uupumus voi aiheuttaa ja miten niihin pitäisi suhtautua.

Kaj Collin koki vuosia sitten vakavan uupumuksen ja masennuksen, josta toipui ja halusi ryhtyä jakamaan kokemuksiaan auttaakseen muita samassa tilanteessa olevia.

Tällaisia tyypillisiä uupumusoireita Collin luettelee:

  • Jaksamattomuus ilman syytä
  • Unettomuus
  • Jatkuva väsymys
  • Työt jäävät rästiin, paperipinot kasvavat ja palavereja siirretään mielellään eteenpäin
  • Asioihin tarttuminen on vaikeaa
  • Kiukkuisuus
  • Keskittymiskyky heikkenee
  • Etäisyys ja vetäytyminen; kuvittelee että muut kaikkoavat ympäriltä, vaikka muuttuu itse etäiseksi ja välttelee kollegoita
  • Erilaiset fyysiset oireet, kuten päänsärky ja vatsavaivat

Uupumuksen ja sen oireiden seurauksia ovat mm.:

  • Perhe-elämän ongelmat
  • Virheet työssä
  • Häpeä, yksinäisyys
  • Konfliktit kollegoiden kanssa
  • Asioiden salailu, yksin lounastaminen, syrjään jääminen
  • Työn mielekkyyden häviäminen

Uupunut saattaa hävetä itseään ja oireitaan. Ei ole helppo myöntää tilaansa eikä hakea apua.
”Varsinkin esimiestehtävissä häpeä on iso, kun pitäisi olla esikuvana muille”, Collin kuvailee.

On haasteellista, ettei itsekään välttämättä ymmärrä mistä oikein on kyse. Ongelmat alkavat sitten kerääntyä ja kasvaa. Siksi olisi hyvä tiedostaa ajoissa mistä on kyse.

”Kun huonon olon syy alkaa valjeta ihmiselle, on tavallista hakeutua työterveyslääkärille fyysisen vaivan takia. On helpompaa mennä hakemaan apua vaikkapa jatkuvaan väsymykseen ja unettomuuteen. Lääkärille ei kannattaisi esittää olevansa pirteä ja jaksava, sillä silloin saa vain lyhyen sairausloman eikä apua todelliseen ongelmaan. Lyhyen sairausloman aikana ahdistus voi vain kasvaa”, Kaj Collin kuvailee.

Mitä muiden pitäisi tehdä?

  • Älä yritä auttaa uupuneen töissä salaa, se saattaa vain kasvattaa häpeän tunnetta.
  • On parempi sanoa suoraan, miten asiat ovat.
  • Jos yhden ihmisen on vaikea mennä puhumaan uupuneelle asiasta, ota kollega mukaan ja menkää yhdessä. Kahden välinen keskustelu voi tuntua liian hankalalta ja henkilökohtaiselta. Kolmen keskustelu voi pysyä hieman yleisemmällä tasolla.
  • Ehdota yhdessä avun hakemista.
  • Ystävät voivat tukea toipumisvaiheessa.

 

Mielenterveyden keskusliiton omistama MTKL Vireä Mieli Oy järjestää toukokuussa ja syksyllä Espoon taidemuseo Emmassa elämyksellisiä työhyvinvointikoulutuksia yrityksille. Teemana mm. se, miten havaitset ja ennaltaehkäiset oman tai työtoverin uupumuksen ajoissa ja miten voit omalta osaltasi vaikuttaa hyvään, jaksamista tukevaan työilmapiiriin. Koulutuksiin yhdistetään taide-elämyksiä.

Lisätietoja: Riitta Rautakoura, puh. 040 754 1673 tai riitta.rautakoura@mtkl.fi

Jaa tämä sivu.Share on FacebookTweet about this on Twitter