Tiedote: Asiantuntijat paneutuvat dissosiaatiohäiriöön

Kokemusasiantuntija Satu Martikainen ja johtava traumapsykologi Anne Suokas-Cunliffe luennoivat dissosiaatiohäiriöstä tiistaina 21. marraskuuta.

Satu Martikainen on käynyt läpi yli 40 hoitojaksoa suljetulla osastolla. Hänen traumaattisesta lapsuudesta johtuvat oireensa tulkittiin virheellisesti kaksisuuntaiseksi mielialahäiriöksi, kunnes hän sai oikean diagnoosin dissosiaatiohäiriöstä pari vuotta sitten. Traumaterapia palautti Satu Martikaisen elämänhalun ja työkyvyn, ja siksi hän haluaa kertoa voimauttavan tarinansa rohkaisuksi muille ja avuksi ammattilaisille.

Dissosiaatiohäiriöisen ihmisen mieli ei pysty luomaan eheää kokonaisuutta normaaleista tunteista, muistoista ja havainnoista. Esimerkiksi muistinmenetyskohtaukset ovat yleisiä, ja oireet voivat johtaa ajoittain täydelliseen toimintakyvyttömyyteen.

Dissosiaatiohäiriö – mikä se on ja millaista sen kanssa on elää? -seminaarissa puhuu myös Anne Suokas-Cunliffe, joka on kokenut traumapsykoterapeutti. Hänen mukaansa toivottomia tapauksia ei ole olemassa, vaan jokainen voi selvitä traumaattisista kokemuksistaan oikeanlaisen hoidon avulla.

Dissosiaatiohäiriön verhoa raotetaan yleisöseminaarin lisäksi yhdessä Mielenterveysmessujen tietoiskussa keskiviikkona 22. marraskuuta, kun Suomen trauma- ja dissosiaatioyhdistys Disso ry esittäytyy. Satu Martikainen on ollut mukana perustamassa yhdistystä, joka rekisteröitiin lokakuussa 2017.

Mielenterveysmessut tarjoaa myös kiinnostavaa tietoa esimerkiksi skitsofreniasta ja kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä.

Dissosiaatiohäiriö

• Dissosiaatiohäiriön oireisiin kuuluvat esimerkiksi depersonalisaatio, muistinmenetys ja tuttujen ihmisten sekä ympäristön vääristyminen tai tunteminen vieraaksi.
  • Sairaus johtuu yleensä varhaisesta traumatisoitumisesta kiintymyssuhteissa. Dissosiaatiohäiriön puhkeamisen syitä ovat esimerkiksi väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö.
  • Vakava dissosiaatiohäiriö on krooninen psyykkistä ja fyysistä toimintakykyä rajoittava tila.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Satu Martikainen, kokemusasiantuntija: 045 248 4050, satras1971@gmail.com

Anne Suokas-Cunliffe, johtaja, psykologi, psykoterapeutti (Traumaterapiakeskus): 040 549 5120, anne.suokas@traumaterapiakeskus.com

Sirkku Immonen, viestintäpäällikkö (Mielenterveyden keskusliitto): 040 124 4700, sirkku.immonen@mtkl.fi

Marikainen Satu VMAnne Suokas pallokuva

Satu Martikainen         Anne Suokas-Cunliffe