Kokeile kaverijoogaa

Hyvän mielen vinkki

 

Jooga avaa kehon ja mielen jännityksiä ja jumeja. Vietä ystävän, puolison tai lapsen kanssa hauska ja rentouttava liikuntatuokio. Liikkeet voi tehdä yksinkin.

1. Alkulämmittely

Asetu parin kanssa selät vastakkain käsistä kiinni pitäen. Sisäänhengittäen nouskaa varpaille ja viekää kädet samalla sivukautta ylös. Venytelkää kohti kattoa. Uloshengittäen laskekaa kantapäät alustalle sekä kädet alas. Sisäänhengittäen viekää toinen käsi ylös ja taipukaa samaan suuntaan sivulle kylkeä venytellen. Uloshengityksen aikana palatkaa keskelle. Sisäänhengittäen taipukaa toiseen suuntaan ja palatkaa keskelle. Sarja toistetaan 5−10 kertaa.

 

2. Tuplapuu

harj 2 tuplapuu
Asettukaa vierekkäin kyljet lähekkäin. Nostakaa ulompi jalka joko sisäreittä vasten tai jalkaterän päälle. Tuokaa ulommat kädet vastakkain rintakehän korkeudelle. Aktivoikaa tukijalka vahvaksi rungoksi ja viekää sisemmät kädet puunlatvoina kohti taivasta. Tukekaa asento keskivartalon lihaksilla. Jääkää hengittelemään keskittyneesti nenän kautta 5-10 kertaa. Vaihtakaa paikkaa ja toistakaa harjoitus toiselle puolelle.

 

 

3.    Supervenytys

TT etunoja

Ottakaa toisianne harteista kiinni, ja lähtekää peruuttelemaan samalla eteen taipuen niin, että päädytte noin 90 asteen kulmaan. Pitäkää selkä ja niska pitkänä. Viekää painoa vähän eteen kohti varpaita, jolloin takareidet venyvät hyvin. Jääkää hengittelemään syviä hengityksiä nenän kautta. Tasapainon harjoittamiseksi voitte myös nostaa jalkoja vuorotellen irti alustasta.

 

 

 

 

4.    Hellittäkää käsiote ja menkää etutaivutukseen.

TT etutaivutus

Selkä on pyöreänä ja niska rentona, polvet voivat olla vähän koukussa. Hengitelkää ja tuntekaa miten selän nikamien välille tulee tilaa.

 

 

 

 

 

 

5.    Etutaivutuksessa laskekaa lantio alemmas ja viekää kädet ”siiviksi” takaviistoon.

Katse on eteenpäin ja reidet ja pakarat vahvoina. Viipykää hetki antaen sitten käsien ja pää laskeutua eteen ja rullatkaa selkä pyöreänä kohti seisoma-asentoa.

 

 

 

 

 

6.    Kierto istuen.

TT kierto

Istu kaverin kanssa vastakkain risti-istunnassa. Viekää vasen käsi selän taakse ja tarttukaa oikealla kädellä kaverin vasempaan käteen. Hengittäkää sisään samalla selkää ojentaen. Uloshengityksellä kierto vasemmalle katseen seuratessa. Tehkää molemmin päin ja lopuksi irrottakaa kädet ja taivuttakaa selkä eteen.

 

 

 

Teksti, kuvat ja liikeohjeet: Katja Liuksiala

Tunne & Mieli 5/2015

 

Tutustu muihin juttuihin
Tilaa lehti

Jaa tämä sivu.Share on FacebookTweet about this on Twitter