Hyvää mieltä kävelemällä viikolla 17 − Lue viisi hyvää syytä kävellä enemmän!

Mielenterveyden keskusliiton ja sen jäsenyhdistysten jokavuotista Henkisen hyvinvoinnin viikkoa vietetään tällä viikolla. Tämän vuoden teema on Hyvää mieltä kävelemällä.

 

family-686524_1920

 

Viisi hyvää syytä kävellä aina, kun mahdollista

  1. Kävely tehostaa endorfiinien eritystä. Endorfiinit ovat ihmisen itsensä tuottamia opiaatteja, jotka tuottavat euforisen olotilan ja vähentävät stressihormoneja. Säännöllinen, ripeä kävelylenkki parantaa stressinsietokykyä ja ehkäisee masennusta ja ahdistusta. Jos mahdollista, kävele luonnossa, sillä luonnolla on tutkitusti rauhoittava vaikutus mieleen ja henkiseen hyvinvointiin.
  2. Kävely lisää energiankulutusta ja on siten oiva apu painonhallinnassa ruokavalion lisäksi. Kävely kuluttaa rasittavuudesta riippuen tunnissa 200–500 kilokaloria.
  3. Kävely parantaa kolesterolipitoisuuksia ja sokerinsietoa ja säännöllisesti tehtynä vähentää riskiä sairastua mm. tyypin 2-tyypin diabetekseen ja sydän- ja verisuonisairauksiin. Se myös hidastaa ja ennalta ehkäisee osteoporoosin kehittymistä.
  4. Käveleminen on lempeämpi ja tutkitusti rentouttavampi kuntoilumuoto kuin juoksu, mutta parhaimmillaan silti yhtä tehokas. Jo puolen tunnin rivakka kävely nostaa elimistön endorfiinitasoja ja säännöllisesti ja useita keroja viikossa tehtynä se kohottaa sydän- ja verenkiertoelimistön kuntoa. Kävely myös rasittaa polvia ja nilkkoja vähemmän kuin juoksu.
  5. Käveleminen on helppo ja edullinen tapa ylläpitää arjen toimintakykyä ja sosiaalisia suhteita. Kävelemisen voi helposti yhdistää asiointiin, ystävän tai yhteisöjen tapaamiseen tai työmatkoihin.

 

Henkisen hyvinvoinnin viikon jokaisella arkipäivälla on oma kävelyteemansa: 

  • Maanantai – asiointikävely
    Kävele kauppaan, yhdistykseen, postiin tai harrastukseen. Kolmena päivänä viikossa kävely 500 metrin matkan päässä olevaan paikkaan ja sieltä takaisin tekee kolme kilometriä kävelyä viikossa.
  • Tiistai – sauvakävely
    Ota sauvat mukaan kävelylle, sillä sauvakävelyssä ylävartalo joutuu työskentelemään enemmän ja saat lisätehoa kävelyyn.
  • Keskiviikko – palaverikävely
    Tuntuuko tylsältä istua palaverissa sisätiloissa kevätauringon paistaessa ulkona? Järjestäkää palaverikävely raikkaassa ulkoilmassa. Saatte liikunnan lisäksi varmasti uusia ideoita ja erilaisia näkökulmia palaveriasioihin.
  • Torstai – porraskävely
    Valitse portaat hissin tai rullaportaitten sijaan. Porraskävely on tehokasta arjen hyötyliikuntaa. Jalkojen lihakset saavat kuormitusta ja portaitten kävelyssä kunnonkohoamisen huomaa nopeasti.
  • Perjantai – luontokävely
    Mene kävelemään luontoon ja anna aistiesi havainnoida ympärilläsi oleva luonto.

 

Lue lisää aiheesta: Henkisen hyvinvoinnin viikko 25.4.-1.5.2016

Jaa tämä sivu.Share on FacebookTweet about this on Twitter