Digipelit osaksi mielenterveyskuntoutusta

game-1504466_1920Tietokoneilla, konsoleilla ja erilaisilla mobiililaitteilla tapahtuva digitaalinen pelaaminen on suosittua. Pelaamisen haitoista on raportoitu paljon, mutta pelaamisella on myös myönteisiä vaikutuksia. Niitä voidaan hyödyntää mielenterveyskuntoutuksessa. Näin toteaa lehtori ja Pelaten osalliseks -hankkeen projektipäällikkö Katja Raitio Jyväskylän ammattikorkeakoulusta.

Suomalaisista 10–75-vuotiaista 75 % pelaa satunnaisesti digitaalisia pelejä ja 60 % pelaa vähintään kerran kuukaudessa (Pelaajabarometri 2015). Digipelien hyötyjä masennuksen ja ahdistuksen hoidossa on kartoitettu muutamissa kansainvälisissä tutkimuksissa, ja alustavat tulokset ovat lupaavia. Pelien avulla voidaan mm. kehittää sosiaalisia ja fyysisiä taitoja, antaa tietoa sekä vahvistaa myönteisiä tunteita, jotka tukevat kuntoutumista.

− Pelit voivat myös tarjota kuntoutusmahdollisuuksia niille, jotka saattaisivat muuten jäädä hoidon ulkopuolelle”, Katja Raitio  sanoo.

Monet mielenterveyskuntoutujat pelaavat digipelejä, mutta ammattilaiset kokevat pelaamisen usein negatiivisena asiana. Uusia, kuntoutumisen eri osa-alueita tukevia terveys- ja hyötypelejä kehitetään jatkuvasti lisää.

− Tämän vuoksi tarvitaan tietoa sekä kuntoutujilta että ammattilaisilta siitä, millaisia asioita pitää ottaa huomioon pelien kehittämisessä ja käyttämisessä, Raitio toteaa.

 

Hyöty- ja terveyspelit

Kuntoutukseen sopivia ovat hyötypelit, jotka on suunniteltu pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin viihteeksi. Joukossa on terveyspelejä, joiden avulla edistetään elämäntapamuutoksia ja hyvinvointia.

Terveyspelit voidaan luokitella esimerkiksi kognitiivisia taitoja kehittäviin, emotionaalisiin ja kuntoutumista tukeviin peleihin. Lisäksi terveyspeleihin kuuluvat liikuntaan liittyvät, pitkäaikaissairauksien hallintaan tarkoitetut pelit sekä terveelliseen ravitsemukseen ja terveysalan osaamiseen liittyvät pelit.

 

Pelaten osalliseks -hanke

Pelaten osalliseks on Jyväskylän ammattikorkeakoulun toteuttama hanke, jonka tavoitteena on hyötypelien aktiivinen käyttö mielenterveyskuntoutuksessa. Hankkeen kohderyhmänä ovat nuoret ja nuoret aikuiset mielenterveyskuntoutujat, kokemusasiantuntijat sekä sosiaali- ja terveysalan työntekijät, jotka yhdessä pohtivat pelillisyyden hyödyntämistä.

 

Lisätietoja:

Katja Raitio, 0400 976 767, katja.raitio@jamk.fi

 

 

Jaa tämä sivu.Share on FacebookTweet about this on Twitter